måndag 12 oktober 2015

Apple Crumble Pie



I helgen var det pajfest hemma hos oss. Helgen startades med päronpaj (gjord på samma sätt som denna fast man har päron istället för äpplen) och söndagskvällen avrundades med äppelpaj med äpplen från svärföräldrarnas trädgård.
Jag har experimenterat  fram detta recept och kommit fram till att agave sirapen och kokossockret smakmatchar äpplena perfekt med sin kolakrispiga sötma.

I fredags stod jag i matbutiken och tänkte vara lite lat och köpa vaniljsås men efter att ha vänt och vridit på paketet och kollat vad den egentligen innehåller beslöt jag mig för att testa på att göra den själv. Vilket jag verkligen inte ångrar. Det är verkligen busenkelt och såå mycket godare. Nåväl här har ni recept för paj och vanilsås:

Ingredienser:
2 dl vetemjöl
1 1/2 dl mandelmjöl
2 msk kokossocker
100 g smör
Fyllning:
7-8 små svenska äpplen
¾ dl kokossocker
½ dl agave sirap
1 msk kanel
1 msk torkad ingefära

Vaniljsås:
2 msk maizena
1 dl socker
3 äggulor
1 vaniljstång
3 dl röd mjölk



Gör såhär:

Smulpaj:
1. Sätt ugnen på 225°.
2. Klyfta eller skiva äpplena och blanda med kokossocker, agave sirap och kryddor i en påse. Skaka om och låt stå.
3. Blanda mjöl och socker i en bunke. Lägg i det rumstempererade smöret skuret i bitar och finfördela allt till en grynig massa med händerna.
4. Smöra en form och häll i äpplen först och sedan smuldegen.
5. Låt stå långt ner i ugnen i 25-30 min.

Vaniljsås:
1. Vispa ihop äggulor, maizena och socker.
2. Skär upp vaniljstången på längden och skrapa ner fröna i en kastrull med mjölk. Lägg i vaniljstången. Koka upp under omrörning.
3. Blanda ner vaniljmjölken och vaniljstången i bunken med äggulor, maizena och socker.
4. Koka på svag värme tills såsen tjocknar. Låt såsen svalna lite innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails