söndag 13 mars 2016

Kladdkaka med dadlar och mandlar

I fredags testade jag på en ny typ av kladdkaka fast utan socker och istället dadlar som sötningsmedel. Det vart grymt god!

Ingredienser:     
200 g mandlar   
 200 g dadlar    
0,5 dl kakao    
2 dl havremjölk   
6 st ägg   
1 kryddmått vaniljpulver

Gör såhär:     
1. Sätt ugnen på 175 grader. 
2. Vispa äggvitor och gulor var för sig. Mixa mandlarna i en matberedare tills de är helt pulveriserade. 
Tips! Lägg mandlarna i blöt en timme innan mixningen så kan du använda en mixerstav om du inte äger en matberedare.
3. Tillsätt dadlar, havremjölk, äggulor, vaniljpulver och kakao.
4. Kör på hög hastighet i matberedaren.
5. Vänd ner chokladsmeten i äggvitan, försiktigt så att fluffigheten bevaras. Grädda kladdkakan  i mitten av ugnen, cirka 15-20 minuter. Kakan ska hellre vara lite kladdig i mitten än helt genomgräddad!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails