måndag 17 maj 2010

Recension av Lilla stjärna

Jag har kommit fram till att det kanske kan vara lite kul att recensera några av de böcker jag läser så ni som läser min blogg får ett hum om böckerna.

Allmänt om Ajvides böcker:
Det är svårt det här med hans böcker. De går inte riktigt att förklara känslan i hans böcker, man måste läsa dem för att förstå. Vissa brukar kalla honom för Sveriges svar på Stephen King. Jag kan inte riktigt säga om det är så eller inte eftersom jag inte läst några Stephen King. Jag är för feg. Själv tycker jag att hans böcker är filosofiska skräckromaner. Det är makabert blandat med dikt. Vackert blandat med fult.

Senast lästa bok är Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist.
Boken handlar huvudsakligen om 2 flickor med helt olika bakgrunder och livshistoria vars liv flätas samman och sätter igång en kedja av otäcka händelser.

Jag måste nog medge att jag blev en aning besviken på denna bok. Det kändes som det var något som fattades. När jag läst ut den så kände jag min inte helt nöjd men jag kan inte riktigt förklara varför. Visst vet jag sedan tidigare böcker att vissa av de frågor man ställer sig under läsandets gång inte får svar. Kanske var det för att boken inte var lika gastkramande som de tidigare böckerna? Den suggestiva och obehagliga känslan som Ajvide förmedlar fanns givetvis där. Poesi blandat med spänning fanns där. Barn som skrämmande huvudpersoner fanns där. Kanske var det för att slutet kändes lite väl mycket som en amerikansk splatterfilm? Ajvide magin ville inte riktigt infinna sig där enligt mitt tycke. Det är något med elaka barn som skrämmer skiten ur mig. Kanske för att barn inte ska kunna vara elaka för att de inte vet vad som är gott eller ont. Men när ett barn är utstuderat elak blir det fel i mitt huvud. Men kanske barn är elakare än man tror. Kanske var även jag elak som liten fast jag vill glömma det? Samtidigt beskriver boken utanförskapet och grubblerierna ett barn samt en tonåring kan känna. Känslan att inte höra hemma någonstans, känslan att vara utanför, och hur vi till varje pris kämpar för att vara kvar när vi tror vi hittat vår plats.

Betyg: ♥♥♥♥♥