måndag 7 februari 2011

Dissys Hallonfyllda cupcakes med vit chockladfrosting

I helgen hade jag taco & spelkväll med några vänner och en god efterätt är ju givet. Jag valde att mixa lite bland recept och resultatet blev Citron cupcakes med hallonfyllning med vanilj & vitchocklad frosting. Jag fick hjälp av min käre pojkvän med omrörningen frostingen och muffinssmeten eftersom han är så bra på att vispa (jag får bara ont i handlederna, haha). De vart iallafall supergoda och funkar även efter att de frysts in och tinats upp en gång. De tar en liten stund med sina 3 delmoment. Men det var värt det:)


Här har ni receptet :

Du behöver (till hallonfyllningen för ca 12 stora muffins):
300 g hallon
2 tsk socker

Gör hallonfyllningen såhär:
1. Blanda hallon och socker i en kastrull och koka upp i några minuter. Låt svalna.
2. Gör ett hål i cupcaken med hjälp av en äppelurkärnare eller en vass kniv.



Du behöver (till 12 stora muffins):
1-2 msk pressad citron
1,5 dl mjuk smör
1 tsk bakpulver
4 ägg
4dl vetemjöl
1 matsked vaniljsocker
50 g riven vit chocklad
24 stora muffins formar (de jag använt är från Lagerhaus)


Gör muffinsen såhär: .

1. Sätt ugnen på 200 grader och sätt i dubbla muffinsformar i en muffinsplåt.
2. Vispa smör och socker till en slät smet.
3. Tillsätt bakpulver och vaniljsocker.
4. Blanda i äggen ett i tagen. Vispa till en slät smet.
5. Tillsätt vetemjöl. Vispa till en slät smet.
6. Tillsätt citronsaft. Blandas väl.
7. Häll smeten i formarna.
8. Strö över med vit chocklad.
9. Grädda muffinsen mitt i ugnen i ca 20 min.
10. Låt muffinsen svalna. Gröp ur ett hål med en äppelurkärnare eller en vass kniv. Häll sedan i hallonfyllningen.



Du behöver (till frosting för 12 stora muffins):
150-200 g riven vit chocklad
200g naturell philadelphia ost
1tsk vaniljextrakt
1/2 dl mjukt smör

Till dekoration:
Strössel (jag har använt Prinsessan Lillifee strösselmix)
Godishallon
Mintkulor

1. Hacka chockladen och smält den i ett vattenbad eller i micron på låg värme. Rör bort eventuella klumpar och låt svalna.
2. Vispa ihop smör och chocklad. Tillsätt philadelphiaost och florsocker. Ha eventuellt i karamellfärg.
3. Ha i 1tsk vaniljextrakt och rör ihop till en krämig smet.
4. Spritsa på frostingen på de hallonfyllda muffinsen.
5. Dekorera med strössel och godis.

Klart! Receptet låter kanske pilligt men är lätt som en plätt!




Tips!
Jag rekommenderar att er att använda 2 muffinformar eftersom formarna brukar bli så trista i färgen efter ugnen. Men med 2 formar blir det såhär snyggt som ni ser på mina foton. Lagerhaus har ett bra pris och fin kvalité på sina.
Jag gillar Prinsessan Lillifee strösselmix som jag tycker blir fin och smakar gott på sötare muffins.
Mjukt smör är perfekt till sådana här bakverk och i frosting.
Var försiktig med hur mycket vaniljextrakt du har i. Ta inte för mycket då vaniljextrakt är väldigt stark i sin smak och lätt tar över.
I dessa muffins bryter den syrliga hallonkrämen av sötman i muffinsen perfekt.
Ha alltid en muffinplåt för finare form på muffinsen.




(Foton: Jag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails