lördag 19 mars 2011

Mockabrownies

Denna vecka vart min första vecka på praktiken. Jag är befinner mig på en liten byrå som heter Whybuddha i majorna här i götet. Därav den dåliga uppdateringen på bloggen. Eftersom jag har vart där mellan 9-30 och 18 varje dag så har mitt underbara lagat all mat i veckan.

Vi har testat på Linas matkasse. Något jag varmt rekommenderar till alla som har mycket att göra i veckorna. Råvarorna håller hög kvalité och recepten är ursmaskiga! Denna veckas favorit var lätt kycklingburgaren med sesamfrön, youhurt med mangochuntney och ingefära samt rotfrukter och potatis i ugn till.

Men det jag vill komma till är att eftersom har vart så snäll och lagat all mat önskade han sig något mumsigt bakverk som fredagsmys och visst ordnade jag det. Mockabrownies. Jag hittade grundreceptet i Muffins och Kakor - En samling med läckra recept. Men jag har gjort om det lite och bytt ut de hackade pecannötterna mot hasselnötter.



Ingredienser:
55 g smör
115 g chocklad
2,5 dl farinsocker
2 ägg
1 msk pulverkaffe i 1 msk hett vatten
1,4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 påse hackade hasselnötter

Gör kakan såhär:
1. Sätt ugnen på 180grader.
2. Smöra en fyrkantig bakform med måtten 20x20cm.
3. Snält smör och chocklad i en kastrull på låg värme. Låt svalna.
4. Vispa ägg och socker pösigt.
5. Vänd ner chockladblandningen och det avsvalnade kaffet och rör om noga.
6. Sikta ner mjöl och bakpulver. Rör om.
7 . Ha i de hackade hasselnötterna. Rör om.
8. Häll i smeten i bakformen. Grädda i 25-30 min tills kakan stelnat. Stick en provsticka i mitten av kakan, när den är torr är kakan färdig.
9. Låt kakan svalna en aning. Skär den sedan i fyrkantiga bitar.
10. Servera gärna med färska hallon och vaniljglass.

(Foto: jag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails