torsdag 14 april 2011

Chockladkaka med tranbär och nötter

För några helger sedan bakade jag en alldeles underbar chockladkaka proppad med en massa mumsiga nötter. Jag är svag för nötter av alla dess sorter. Blandat med tranbär, 70% chocklad och en syrlig lime cremé fick den smaklökarna att dansa av lycka. Receptet hittade på på Ica maxi.



Du behöver:


Chockladkaka
100 g smör eller margarin
100g 70% mörk chocklad
1,5 dl nötter (jag använde mandel och valnöt)
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl vetemjöl
150g torkade tranbär

Limeyoghurt
2 dl yoghurt, 10% (jag använde turkisk yoghurt)
1 msk råsocker
1 lime

Gör såhär:
1. Blanda youhurt med råsocker och limesaft och det rivna skalet. Ställ in i kylen tills kakan är klar.
2. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en rund form med ca 24cm i diameter.
3. Smält matfettet i en kastrull. Ta av den när den smält och bryt i chockladen under omrörning.
4. Hacka nötter och tranbär grovt.
5. Vispa ägg, socker, vanilj och salt poröst. Blanda ner mjöl och nöt/tranbärs blandningen. Rör sist i chockladen. Häll allt i formen.
6. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 20 min.
7. Låt kakan svalna på galler.
8. Servera kakan med limeyoghurt.
9. Klart!

1 kommentar:

  1. Ser gott ut, om du skippar nötterna :P Hehe, sen är jag ju också allergiker så det KAN ju bero på det ;) Just kidding.
    Tvivlar inte på att den var supergod! :D
    Kram

    SvaraRadera

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails