lördag 23 april 2011

Påsktårta

Igår firade jag påsk med mamma, lillasyster, hennes sambo, hans pappa och . Jag bakade en påsktårta, vilken jag hittade receptet i Icas "Fira!" bok. Den vart jätte god:) Middagen var också jätte bra, mamma och lillasyster hade valt ut detaljer till dukningen som vart påskigt fin.



Du behöver:
ca:12 bitar:

150 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
1/2 dl kakao
2 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 dl apelsinjuice

Fyllning:

3 msk kako
250g Arla köket kesella kvarg
4 msk florsocker
1/2 tsk vaniljsocker
1 krm kanel
1 krm malen kardemumma
50-100 g mörk choklad

Garnering:
3 dl vispgrädde
50 g mörk choklad
små marsipankycklingar (6-10 st)

Samt:
Ströbröd
Rund form med avtagbar kant ca 24 cm diameter.


Syster gillade tårtan;P

Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 175grader.
  2. Smörj och bröa en rund form med lösbar kant ca 24 cm diameter.
  3. Smält smöret.
  4. Vispa ägg och socker poröst.
  5. Sikta kakaon och blanda med vetemjöl och bakpulver.
  6. Tillsätt mjölblandningen, juice och smör i äggsmeten och rör till en slät smet.
  7. Häll smeten i formen.
  8. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30 min.
  9. Låt svalna.
  10. Ta kakan ur formen och låt svalna.
  11. Dela kakan på mitten.
  12. Sikta kakaon till fyllningen och rör ner den i kvargen tillsammans med socker och kryddor.
  13. Bred fyllningen mellan bottnarna.
  14. Vispa grädden.
  15. Täck över tårtan med grädden.
  16. Hacka chockladen och strö den ovanpå.
  17. Garnera med marsipankycklingar.
Jag hoppas att ni alla haft en underbar påsk. Här i Sthlm har det vart strålande solsken med riktiga sommartemperaturer! Underbart. Tråkigt nog har jag fått en extremt elak nackspärr och sedan känns det som jag dragit på mig en förkylning...blää..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails