onsdag 18 maj 2011

Hemma från London

Jisses vad snabbt dagarna har gått snabbt! Jag fattar inte ens att jag orkar vara vaken nu. Jag och syster yster har haft det toppen!

Dagarna har sett ut såhär:

Lördag: Ankom till London 10.30. Mötte upp Johanna och tog tåget in till London (dyrast men snabbast). Sen åkte vi till vårt hotell Royal Hyde Park Hotel. Vi hade riktiga problem med att hitta hotellet. Eftersom alla hotell därkring tycks heta något med Hyde park. Vi gick Queensway upp och ner säker 4 ggr innan vi hittade den pytte, pytte lilla ingången intryckt mellan 2 restauranger. Helt okej och fräscht men sängarna var så hårda att jag fick nackspärr haha. Sen bar det ju självklart åt till Primark! Me love it! Efter shoppingen vandrade vi hem genom Hyde park och fixade oss inför kvällens partande. Sen åt vi middag på en Italiensk restaurang innan vi hamnade på en Irländsk pub, Waxy´s Little sister (ngt sånt) på Picadilly circus. Där vart det party innan vi blev uppjagade av en infösare på Picadilly Circus som gjorde att vi hamnade på en klubb mitt ute i ingenstans. Där dansade vi halva natten och jag fick DJn att spela Barbara Streisand! Haha.

Söndag: Trots den sena hemkomsten kvällen innan så vaknade vi nio och var för exalterade för att inte gå upp så vi proppade i oss frukost och begav oss till Primark (igen!) och shoppade lite till. Trötta efter dagens bravader men ändå sugna på sightseeing men för trötta för att orka promenera så vi hoppade på en turistbuss med bolaget The Big Bus Company och åkte runt i 3 timmar och såg alla Londons officiella sevärdheter såsom Tower Bridge, Madame Tussauds, House of parliament med Big ben klockan, huset där the Beatles bodde en tid, The London eye, Buckinham palace, Harrods, osv. Vi frös som två små bebisar efter den turen vill jag lova, och för att slippa bli förkylda tog vi en nightnurse på kvällen. En bra förkylningsmedicin. Bara det att vi blev som två zombies dagen efter. Vi planerade in en lugn middag och tog oss till Planet Hollywood på Picadilly Circus där vi använde oss av en 2for1 kupong som vi hittade i någon resebroschyr för London Underground. Den fanns riktigt bra erbjudanden där. Dock grusades våra planer på en lugn kväll av ett gäng fjortis tjejer som pratade som Alvin and the chipmunks (hur lyckas de?!) som var som små barn höga på för mycket socker. Efter det gick vi hem och sov.

Måndag: Dagen intogs med frukost på hotellet sen vart det till att köpa biljetter till musikalen We will rock you på Tottenham court road på Dominion Theatre. Efter lite fix och trix med biljettköpet (via lovetheatre.com/2for1) vart det en promenad längs Oxfordstreet där vi fönstershoppade på alldeles för dyra butiker som Ferrari
Sen begav vi oss till Harrods och jag suktade efter att köpa en äkta Hermes slips till men den var på tok för dyr. Så det blev Harrods chockladpulver och macaroons istället. Efter detta åkte vi hem utmattade men skrapade ihop oss själva för mat som intogs på Waffle House (vilket jag INTE rekommenderar!). Vi beställde en kycklingpasta. Både jag och Johanna var så äcklade av den att vi bara tig några tuggor, men de hade goda smoothies så vi fick i oss en Berrydream (eller vad den nu hette) och sen hade vi för lite tid (och pengar) för att hinna äta något riktigt innan musikalen. Det var bara att köpa 2 stooora popcorn (vilket våra grannar på rad B kommenterade) och trycka i sig dem bäst det gick. Musikalen var makalös och vi hade makalöst bra platser, vilket jag förtjänade efter förra resan då jag och mamma fick riktiga skitplatser på Phantom of the opera. Vilken musik! Den rekommenderas varmt och med 2for1 fick vi dem för dryga 650 kr för 2 personer. Efter detta begav vi oss ut på publetande med eftersom det var måndag och vi inte kan London så var alla pubbar stängda eller skulle stänga så vi begav oss hem för att fota alla saker vi köpt (vi lyckades fylla hela sängen). Bild på det kommer senare. Haha.

Tisdag: Det var tänkt att vi skulle promenera genom Hyde park till Science museum (vilket enligt mig är Londons bästa museum, och med gratis inträde!). Men planerna grusades av illamående pga trötthet för min del. Så vi åt godaste frukosten på den Italienska restaurangen vägg i vägg med hotellet och sen åkte vi till flygplatsen där vi ägnade oss åt att strosa runt i butikerna och jag köpte lite Victorias Secret dusch och kroppsprodukter. Efter seg väntan var jag hemma på Svensk mark igen.

Kontentan av det hela är att jag älskade att resa med min lilla syster, trots att vi är två små envisa prinsessor så hade vi galet kul! Jag är glad att du släpade med mig ut på pubbarna trots kissnödigt, gnällande. Synd att vi missade Harry Potter guideturen men det vart ju en grym musikal istället. Jag måste nu till att skaffa jobb så jag vi kan fortsätta vårt resande till Asien i vinter. Jag hoppas verkligen det blir av! Men då ska vi resa med våra sambos eftersom vi båda tydligen tog oss vatten över huvudet när vi reste ensamma. Vi är flygrädda nämligen. Men det gick bra. No harm done.

Bilder kommer i dagarna då Johanna hade med sin sin superkamera och jag glömde min lilla hemma.