måndag 20 juni 2011

Rabarber och hallon smulpaj

För några helger sedan hade jag grillning hos mig och då stod Cissi för desserten.
Hon bjöd på världens godaste rabarber och hallon smulpaj med vaniljsås. Eftersom jag inte fått Cissi-receptet så skriver jag hur jag skulle ha gjort pajen tills jag får det riktiga:P



Du behöver:

♥  3-4 stycken lagom stora rabarber stjälkar
♥  2-3 dl hallon 
Smulpaj:
♥  3 dl vetemjöl  
♥  1 dl havregryn
♥  1krm salt  
♥  3/4 dlsocker    
♥  150 g smör eller margarin
♥  1-2 msk potatismjöl

 Så här gör du:  
  1. Sätt ugnen på 200 grader.     
  2. Skala ev. grov rabarber med en potatisskalare. Strimla rabarbern i ca 1 cm bitar eller finare.     
  3. Smörj en rund, ugnssäker pajform.
  4. Lägg rabarberbitarna och hallonen i formen. Strö över socker.  Strö även över potatismjöl för att pajen inte ska bli för vattnig.
  5. Blanda smuldegen: blanda mjöl, socker, smör, salt och havregryn i en skål. 
  6. Arbeta samman degblandningen med fingrarna tills du fått en grynig massa.    
  7. Täck rabarbern och hallonen med smuldegen.     
  8. Grädda rabarberpajen i mitten av ugnen tills den fått ljusbrun färg och rabarbern mjuknat, ca 20-30 minuter. 
  9. Servera rabarberpajen varm med vaniljsås.

     
     

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Illustration och design
    - Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
    - Som redskap använder jag en wacom intous 3.
    - Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

    Foto
    - Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
    - Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

    Allmänt
    - Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
    - Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
    - Stötande kommentarer kommer att raderas.
    - Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

    Du kanske även gillar detta:

    Related Posts with Thumbnails