måndag 27 april 2015

Black bean chiabrownie

Hittade ett recept i Icas tidning som jag bara var tvungen att prova av nyfikenhet hur det är att baka med bönor. Men jisses vad gott det vart! Lät dem dock stå framme lite för länge efter att jag tagit ut dem från ugnen så de vart aningens torra.. Godast är ju när de är purfärska!

Black Bean Chiabrownie
ca 24 små bitar

Du behöver:
1
burk kokta svarta bönor (à ca 400 g)

3 ägg eller (3 flax eggs*)
2 1/2 msk kallpressad kokosolja
2 msk chiafrön
1 dl raw kakao
1 krm salt
1 tsk äkta vaniljpulver
1 1/2 dl kokossocker
100 g mörk choklad (90 %) 

*Flax eggs:
Gör browniesen veganska med hjälp av sk flax eggs som substitut för ägg. 
Gör såhär: Blanda 1 tsk linfrömjöl med 2 1/2 matskedar vatten. Låt stå i 5 minuter för att tjocka till sig lite.

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Smörj en ugnssäker form med kokosolja, ca 26 x 20 cm.
3. Häll av, skölj och låt bönorna  rinna av.
4. Lägg bönorna i en matberedare och mixa slätt. Tillsätt övriga ingredienser utom chokladen och mixa till en slät smet.
5. Hacka chokladen och smält över vattenbad eller i mikro. Häll ner i smeten och mixa snabbt ihop.
Häll smeten i formen.
6. Grädda i mitten av ugnen 30–35 minuter. Känn med en provsticka om kakan är klar. Stickan ska vara torr. Låt svalna.
7. Servera med bär och vanilj havreglass.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails