måndag 1 juni 2015

Citron & kokoscupcakes med citronfrosting

Förra veckan anordnade vi en liten babyshower för en kollega som snart ska få sin andra flicka. Jag valde att baka citron och kokoscupcakes med citronfrosting. Kändes bra med ett litet avbrott där jag fick ta ut i svängarna med dekorationer och sockriga bakverk långt från alla nyttiga rawfood och ovo-vegetariska recept:)

Ca 15 st

Cupcakes
1 msk saft och rivet skal från 1 citron
3 ägg
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
100 g smör
1/2 dl mjölk
3/4 dl kokos
3 dl vetemjöl

Frosting
200g philadelphia ost
2 dl vispgrädde
3-4 matskedar lemoncurd
1dl strösocker
½ tsk vaniljsocker 
1 citron zest
1-2 msk pressad citronsaft
 

Gör såhär:

Cupcakes:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Riv citronskalet fint på ett rivjärn. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt bakpulver, vaniljsocker, salt, smör och mjölk. Rör om ordentligt.
3. Tillsätt citronsaft och skal, kokos och vetemjöl. Blanda snabbt ihop allt till en slät smet.
4. Ställ i 15 muffinsformar i en muffinsplåt. Fördela sedan smeten i dem.
5. Grädda muffinsen i mitten av ugnen i ca 20–25 min. Känn efter med en provsticka om kakan är klar.
6. Låt muffinsen svalna under en kökshanduk innan du dekorerar den.

Frosting
1. Vispa samman Philadelphiaost, grädde, socker samt vaniljpulver med elvisp till en fluffig, fast kräm.
2. Tillsätt sedan lemoncurd, citronzest och citronsaft.
3. Vispa med en elvisp till en jämn smet.
4. Häll i frostingen i en spritser. Spritsa efter tycker och smak på cupcakesen.
5. Toppa med färska bär och kokos eller med strössel.


https://igcdn-photos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t51.2885-15/11325458_752378674870987_1496656351_n.jpg

 http://3.bp.blogspot.com/-bi6yv2qZ3us/TzWOjy3wW5I/AAAAAAAAH90/N6TewsiUqSM/s1600/signature2012.png

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails