onsdag 16 december 2009

Det här om solarier

Jag har som vanligt tagit en koll på bloglovin och läst de bloggar som är av intresse. Något som jag märkt av är denna "måste vara brun" hets. Jag förstår precis vad de menar. Jag skulle gärna sola solarie om det inte var för att jag inte vill få cancer. Dessutom läste jag i vr i somras om hud mkt "osynliga" skador man får. Skador som solen och för mkt solarie solande kan ge upphov till. Man förstör huden och gör att den åldras snabbare.

Så egentligen hur ofta behöver en icke offentlig person vara brun? Jag fattar att alla dessa centrumfigurer vill se bra ut för de fotas och är med i TV Men jag som privatperson som bara går till jobbet och nästan aldrig går ut och festar vad ska jag vara brun för? Självkänslan?

Scenario: Jag solar flera gånger i veckan för att se fräshare ut, sen om 10-20 år kommer jag se ut som om jag vore 20 år äldre (om jag klarar mig från cancer dvs). Min hud är förstörd och det finns inget som kan ändra det utom en massa skönhetsbehandlingar som en vanlig Svensson inte har pengar till. Alltså om jag inte blir rik som sjutton kommer jag begränsa min ungdomliga skönhet och hälsa bara för att jag skulle se brun ut på jobbet? Låter inte det rätt sjukt?
Och att bara sola någon gång ibland, hur stor skillnad gör det egentligen? Man skadar bara sin hud i onödan.


Jag i Thailand tidigare iår. Brunare (och kanske lite rödare,hehe) än någonsin.

Visst förstår jag alla som solar solarier, jag känner mig så naken och smutsig när jag är vit.
Jag vill dölja varenda centimeter av min hud under tonvis av tyg. Men är det inte det man gör på vintern? Vem ser om jag har bruna ben eller inte under tio par strumpbyxor? Och till fest? Kör en spraytan, en på mitt jobb har tipsat om en riktigt bra solspray som heter Ultimate Bronze. Brännan med den ser verkligen äkta ut. Jag undrade först om hon vart på semester så brun som hon var en dag hon kom till jobbet. Och då visade det sig att det var denna spray. Man blir brun inte gul av den. Jag ska själv beställa hem den när jag får tummen ur. Jag får använda den till sommaren kommer igen och färgar mina ben bruna och får alla mina fräknar att kika fram. Sen blir det kanske en semester till solen nästa vinter.




Så till alla er som solar solarie: Är det verkligen värt det? Ta hand om er.


3 kommentarer:

  1. nej den har jag inte testat men som sagt alla BUS luktar ju mer eller mindre.

    haha visste inte att jag nu inspirerade till ett helt inlägg ;)

    Men jag slappnar av i solariet, lyckas ta powernap, jag får ljuskänsla och värme..jag är inte ute efter den pepparkaksbruna ton jag kan få i solen..bara lite mer lyster för att jag tycker jag passar bättre i det ttrivs bättre med mig själv med lite färg och inte vill se så förbannat trött ut som jag gör när jag är skitblek.

    SvaraRadera
  2. tar absolut inte illa upp.

    jag känne rliksom inte att jag bedriver solhets..däremot förespråkar jag gärna de positiva effekter jag känner av av det hela gentemot att smörja mig med en kräm..som sagt vi i norden behöver mer ljus, solarie kan vara nyttigt också med vitaminerna i solarieljuset.
    Sen kan jag inte känna att "grått" är min riktiga färg..haha =)
    måste bara säga förresten att du har en otorligt vacker kropp!

    SvaraRadera
  3. Jag är gärna vit, min syrra är besatt av att bli brun, hon föddes brun gämfört mig men hon vill bli brunare O__O

    SvaraRadera

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails