fredag 23 juli 2010

Blonde


Jag håller just nu på att läsa boken Blonde av Joyce Carol Oates. En tegelstens roman (862 sidor) som handlar om Norma Jean Baker aka Marilyn Monroe. Jag har snart läst ut den och jag måste säga att jag är helt tagen av denna kvinnas liv. Ibland vet jag inte om jag ska tycka att hon är en tragisk missbrukare eller en hjälte för kvinnan. Något jag beundrar henne för är sin styrka i en mansdominerad värld där kvinnorna som jobbade för studion inte var mer än ansiktslöst kött som skulle inbringa pengar. Och att hon höll sig någorlunda vettig trots sin hemska barndom. Fast egentligen kanske hon inte gjorde det om man ser till alla droger hon trycker i sig.

Om man ska tro boken verkade hon vara en svekfull, nyckfull och egoistisk person (vilket troligtvis berodde på alla drogerna), men som även visar den starkaste kärlek för dem hon älskar (som ett litet barns orubbliga kärlek trots att detta fått ta slag och sparkar). Hon är en kvinna som är envis och stark nog att gå sin egna väg, som trots motgångar reser sig igen och försöker på nytt. Det är beundransvärt. Att hon var vacker har nog inte undgått någon då hennes skönhet prisas i stort sätt på varenda sida av boken. I detta fall tycker jag nästan att hennes skönhet var en förbannelse. Alla dessa äckel som stötte på henne, ville ha en del av henne, och som bara tog det de ville ha av henne. Det är motbjudande. Hon hade det "Där" som bara en del kvinnor har. Att män (samt kvinnor) inte kunde motstå hennes charm. Men kanske hade hon inte nått toppen om hon inte hade haft sitt yttre.

På det stora hela är hon en liten flicka i sinnet, som aldrig växer upp ständigt sökande efter en pappa (i alla de män hon träffar), som hon saknar under sin uppväxt. Och det tycker jag är sorgligt men jag har ändå en viss förståelse för det. Jag undrar om jag hade tyckt om henne om jag träffat henne. Om jag ska vara ärlig är det något med hur Oates beskriver henne i boken som får mig att känna ett visst ogillande för henne. Kanske för att hon verkar låta sig utnyttjas, att hon är för snäll, jag som läsare vill att hon ska sätta ner foten och ge igen på alla dessa idioter runt henne. Men det händer väl egentligen bara på film. I verkligheten finns det oftast ingen rättvisa. Man är matad med filmernas lyckliga slut.

Nu ska jag faktiskt ta och se två av Monroes filmer som fått bra betyg Some Like it hot och Gentlemens preferes blondes för att utforska hennes otroliga skådespeleri (om man ska tro bokens hyllningar).

Har ni läst boken? Vad tyckte ni?


2 kommentarer:

  1. Nu ska man inte ta Blonde som en biografi över Marilyn Monroe. Som författaren själv skriver i och om boken: det är en fiktiv roman. Mycket är påhittat även om mycket i sin tur delvis kan stämma eller delvis tillämpas på Marilyns liv. Men man ska absolut inte ta den för en sann biografi nånstans.

    SvaraRadera
  2. ja absolut, vissa saker stämmer mycket bra, men som sagt mycket är också rent fiktivt så att bilda sig en uppfattning om Marilyn som person och huruvida man gillar henne eller inte baserat på Blonde tycker jag blir lite "fel".
    Många av de där drogerna hon stoppade i sig var ju dels från filmbranschen i sig men dels från hennes psykolog och läkare.

    Jag rekommenderar att läsa några riktiga biografier utöver denna samt kanske se en del dokumentärserier/filmer och intervjuer med henne själv =)

    SvaraRadera

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails