fredag 15 oktober 2010

Mumsig Polkagris & Päron Paj

Igår var jag och hemma hos hans föräldrar på middag, där hittade jag en mycket inspirerande bok om pajjer. Pajjer är verkligen underskattat. Både som mat och bakverk. Det är så gott och enkelt att göra. Så ikväll har vi haft en riktig pajjig kväll. Först började vi med att laga en matig kyckling och bacon paj med en massa goda kryddor och grönsaker till. Den vart riktigt lyckad.

Sen gjorde vi denna makalöst goda päron och polkagris paj.
De svenska päronen är ju för goda för att inte ätas just nu och de är ju så kort säsong på svenska päron så jag kände att det var dags att passa på att avnjuta dem även i pajform.


Ingredienser:
till ca 10 bitar

100 g mandelmassa
2 1/2 dl vetemjöl
125 g smör
1 msk strösocker


Fyllning

3 päron (ca350g)
25g smör
1/2-1 dl ströscker
100 - 140 g polkagrisar
3 ägg
3dl gräddfil


Garnering

Florsocker
Hela polkagrisar




Såhär gör du:

Sätt ugnen på 225 g.

1. Grovriv mandelmassan och blanda den snabbt med mjöl, socker och smör till en smidig deg. Tryck eller kavla ut degen i en pajform, gärna rektangulär ca 20 x 28 cm. Ställ formen i kylen i ca 30 min.

2. Fyllning: Skala kärna ur och skär päronen i små kuber ca 1 cm. Stek päronbitarna i smör tillsammans med 1/2 dl socker tills de nätt och jömt mjuknat.

3. Stöt polkagrisarna grovt (vi använde en hammare), vispa äggen porösa med 1 dl socker, rör sedan i gräddfil och krossade polkagrisar.

4. Nagga och förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min. Sänk sedan värmen till 200 g.
Fördela päronen i pajformen och häll över smeten.

5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Lått pajen kallna pudra florsocker över. Ha gärna hela polkagris karameller till. Klar att serveras!


Psst! Angående fotot som jag tagit själv måste jag bara påpeka att bra ljus är a och o när man fotar. Bilderna jag jobbar mer är oftast tagna när det är mörk ute och jag endast har diskbänkslampans gulaktiga sken att jobba med (hatar det!). Nu blev det till att hårdredigera bilden och den är ändå gulaktig. Blää. Syster har du ngt bra redigerings tips?


1 kommentar:

  1. tyvärr är det väldigt lätt, det vet jag av egen erfarenhet, att man slår ned sig själv och kapar sig själv vit fotsulorna när man går kreativa utbildningar och inte blir nöjd med något alls som man gör.
    Men du har kommit in av en anledning.
    Du går där av en anledning..du har nåt.
    Du kan det här.
    Och det viktigaste på dessa kreativa utbildningar är att lär sig allt men tillämpa det på sin egna stil och inte tappa bort det för att börja skapa som nån annan i klassen.
    Och det var säkert några av dina klasskamrater som tänkte likadant om dina förpackningar som du gjorde om deras.

    kram

    SvaraRadera

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails