torsdag 6 januari 2011

Nyår 2011 i Bangkok

Att fira nyår i Bangkok var en upplevelse. Det var många intryck på samma gång, starka färger, mycket folk, doft av mat, värme, sång, dans och musik. Jag älskade det! Jag och ♥ valde att räkna ner till det nya året på Khosan Road, en marknadsgata där det aldrig är lugnt:)

FishSpa


Dagen inleddes med att gå till ett sk. Fishspa. Vilket innebär att man stoppar ner sina fötter i en tank full med små fiskar. Fiskarna samlas snabbt kring ens fötter och äter upp död hud och annat. Låter lite äckligt men det var rätt skönt när man vant sig och man tyglat instinkten att inte slita upp fötterna när fiskarna nafsar hej vilt. Fötterna vart verkligen lena och rena:)

Grand Palace



Sedan begav vi oss till det mäktiga Grand Palace där jag och inte fick visa armar eller ben så det vara bara till att hyra kläder på en intill liggande marknad. Vi gick bokstavligen i Thailändarnas kläder inne på den heliga slottsmarken. Det var verkligen vackert. Men man fick lite ont i ögonen av allt glitter och guld. Inne i templet såg vi emerald buddah. Det var verkligen en andaktstämmning därinne, folk satt på knä och bad och alla besökare ombads att ta av sig skorna och inte fotografera.

Wat Arun – the Temple of Dawn




På vägen tillbaka på floden Chao Phraya såg vi ett coolt tempel Wat Arun – the Temple of Dawn och beslöt oss för att åka dit och kika. Men tyvärr fick jag inte komma in då jag endast hade shorts och linne på mig. Vi lämnade ju tillbaka kläderna vi lånat för att gå in på Grand Palace. Kanske betyder lite hud att man vanärar gudarna? Men men, det är såklart bara att ta seden dit man kommer. Vi fotade lite utanför istället. Jag känner bara WOW vilket detaljarbete det ligger i dessa vackra tempel i Thailand. Något jag tyckte om var att vissa av taken blänker till som fiskfjäll i solskenet.

Dinnertime!



Efter all sighseeing beslöt vi oss sedan för att sova en stund. Jag var helt galet trött. Dagen innan hade vi vart runt och shoppat hej vilt inne i stan runt MBK och på marknader. När vi väl vaknade åt vi indiskt på den bästa Indiska restaurangen i Bangkok: ) För ovanlighetens skull fick vi maten sammtidigt. I Thailand är det vanligt att man får sina måltider och drycker vid olika tillfällen, så vissa i sällskapet har redan ätit eller druckit upp innan resten fått in sin mat. Men det är lite av charmen:) De hade verkligen sköna soffor, med kuddar och annat mys så man kunde ligga ner när man åt. Jag kände mig som en riktig pascha där jag låg bland sammetskuddar med god mat och dryck. Bättre kan det inte bli:)

Happy New Year 2011!




Sen vart det party med dans och dricka till sen natt (damn it vad trött jag var, jag hann knappt lägga huvudet på kudden innan jag slocknade). Jag köpte mig ett diadem med Hayyp newyear och sen blev jag indragen till dans och fotografering på en liten gata. På nyår i Bangkok kan allt hända!

Dagen efter åkte vi hem. Det känns så trist. Det var bara en vecka sedan jag var där. I värmen, i detta vackra land. Jag gillar verkligen Bangkok och hoppas på att åka tillbaka igen nästa år. Det står mellan NYC och Bangkok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails