tisdag 5 juli 2011

Basilikadoftande tomatsoppa

På sommaren äter jag gärna lite lättare mat såsom sallader och soppor som toppas med massor av goda sommarfrukter. Denna soppa är en perfekt måltid en varm sommardag med honungsmelon som avslutande efterrätt. Receptet fick jag i Linas Matkasse (som jag varmt rekommenderar till alla er som tycker detta med planering och inhandlande av veckans mat är tråkigt och tidskrävande) men råkade laga till det fel genom att mixa i bönröran man skulle ha som pålägg på brödet i tomatsoppan. Men det vart så gott att vi fortsatt att laga det på det "felaktiga" sättet:) Receptet låter säkert jätte klurigt nu när det är så många olika ingredienser i den. Men den går jätte snabbt att göra och är inte alls så krånglig som det låter. Dessutom smakar den fantastiskt!


Tillbehör:

En stor kastrull
En mixerstav
1 limpa lantbröd eller ett grovt bröd
1/2 tärnad gurka
1 tärnad gul paprika


Till tomatsoppan:
2 gula lökar
1 röd paprika
2 vitlöksklyftor
1 tärning grönsaksbuljong
1 msk vitvinvinäger
1 burk hela tomater
1 tsk flytande honung
9 dl vatten

1. Grovhacka de gula lökarna och den röda paprikan. Fräs dem mjuka i lite olja i en stor gryta.
2. Pressa ner vitlöksklyftorna. Tillsätt sedan de hela tomaterna, vattnet, grönsaksbujongen, den flytande honungen och vitvinsvinägern. Låt soppan koka i 10 minuter.

Till bönröran:
1 förpackning vita bönor (avrunna)
1 kruka basilika
1 vitlöksklyfta
4 msk olja
1 liten burk soltorkade tomater (228 ml)

3. Mixa vitabönor, basilika, vitlök, olja och soltorkade tomater med stavmixer i en stor bunke. Ha eventuellt i lite av oljan från de soltorkade tomaterna.
4. Låt tomatsoppan svalna av en aning sen häller du den i bunken med bönröran och mixar tills den blir slät. Mixa eventuellt i tre skivor bröd ca 2cm tjocka.
5. Servera sedan med en limpa bröd samt tärnad gurka och gul paprika.

Garanterat superduperjättegott!




1 kommentar:

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails