fredag 25 april 2014

Påsktårta med nutella och apelsingrädde

Förra helgen var det full rulle i Stockholm. Hängde med pappa och hans sambo på fredagen i deras sommarstuga och grillade och hade det jätte mysigt. Påskafton intogs med en promenad på stan förbi körsbärsträden som stod i full blom (så vackert!) med bästaste Tuva. Sen vart det en härlig påskmiddag hos mamma, med besök av mormor och finaste Johan och så min käre make såklart. Själva höjdpunkten under middagen var påsktårtan med extra allt som min mormor hittat recept på i tidningen Mer Smak. Tänkte att det var bra att spara receptet till framtida middagar.



Tårtbotten16 bitar
100g smör
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
4 ägg
2 dl socker
2 dl råsocker

Fyllning
5 dl vispgrädde
400 g rumsvarm nutella
1/2 dl apelsinjuicekoncentrat
Finrivet skal av 1 apelsin
1 msk vaniljsocker

Topping
2 askar Noblesse (á 150g)
Chockladägg
Riven chocklad
En nypa apelsinzest

Gör tårtbottnen såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret i en kastrull. Ta av från värmen och häll i mjölken.
3. Blanda mjöl, kakao och bakpulver.
4. Vispa ägg och socker pösigt.
5. Vänd ner de torra ingredienserna och tillsätt smörmjölken. Rör till en jämn smet.
6. Häll smeten i en smord, bröad ugnsform. Grädda mitt i ugnen i ca 40 min. Känn med sticka att den är klar. Låt tårtbottnen kallna.
7. När tårtbottnen svalnat dela den i tre delar med en lång kniv.
Alternativt grädda i tre olika formar för en perfekt form och lite mindre pill.

Gör fyllningen såhär:
1. Vispa grädden. Vänd ner nutella i lite mer än hälften av grädden.
2. Vänd ner juice, apelsinskal och vaniljsocker i resten av grädden.
3. Fördela fyllningen mellan de två understa delarna. Slutligen toppa tårtan med apelsingrädden och täck även kanterna.
4. Lägg noblesschockladen omlott runt tårtan och toppa med chockladägg, riven chocklad och apelsinzest.

Voliá!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails