tisdag 15 februari 2011

Kärleksmums

Igår var det ju som vi alla vet alla -dag och den firade jag dessvärre inte med mitt eftersom jag, klantskalle som jag är missade tåget hem från sthlm och fick ta ett senare tåg. Jag skyller på en huvudverk som hette duga då jag för tillfället är förkyld och trött. Gah jag har missat så mycket av skolan. Men det är en annan historia. När jag väl kom hem så fick jag världens finaste bukett med 7 röda rosor. mitt är så söt! Av mig fick han hemmagjorda praliner som jag pysslade ihop redan förra veckan. De vita med hallon hade nog blivit bättre om jag inte använt grädde. Men man lär sig av sina misstag heter det ju:)


Pistage och tranbärschocklad
ca 30 st

1dl vispgrädde
150g 80% mörk chocklad
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl hackade torkade tranbär
1/2 dl hackade pistagenötter
Pralinformar (mina är från Lagerhaus)

Garnering:
Tranbär
Pistagenötter

Gör såhär:
1. Ställ ut formarna på en bricka.
2. Koka grädden i kastrull.
3. Ta av den från värmen.
4. Bryt chockladen i bitar och lägg ner den i grädden.
5. Rör om tills chockladen är smält.
6. Tillsätt vaniljsocker, tranbär och pistagenötter.
7. Fördela massan i formarna.
8. Garnera med tranbär och pistagenötter
9. Låt stelna i ca 4 timmar i kyl.



Hallon och vitchocklad godis
ca 20 st

200 g vit chocklad
Pralinformar (mina är från Lagerhaus)
1/2 dl Hallon

Garnering:
Hallon

Gör såhär:
1. Ställ ut formarna på en bricka.
2. Bryt chockladen i bitar.
3. Smält den i ett vattenbad eller i micro.
4. Rör om tills chockladen är smält.
6. Tillsätt hallon.
7. Fördela massan i formarna.
8. Garnera med hallon.
9. Låt stelna i ca 4 timmar i kyl.



Tips! Paketeringen är viktig så slå in pralinerna i en fin ask med silkespapper och ett fint band runt. Skriv något fint på en tagg och sätt fast på paketet för en personligare present. Panduro har bra tillbehör. Till dig- asken är från Ica-Maxi.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails